Cine se luptă să construiască primii 23 de km din mega-construcția Canalul Siret-Bărăgan, un proiect în valoare de 1 miliard de lei
Sursa poza si informatii: Economica.net
Proiectul gigant al Canalului Magistral Siret-Bărăgan își caută constructorii capabili să ducă la bun sfârșit primii 23 de kilometri ai acestei lucrări monumentale, deja controversate. Anvergura financiară a proiectului se ridică la un miliard de lei, având la bază fonduri bugetare și o durată estimată de execuție de aproximativ 31 de luni.
Proiectul este împărțit între două asocieri notabile care s-au înscris la licitație. Prima asociere este condusă de Construcții Erbașu, în colaborare cu Olt-Proiect Slatina, detinută de antreprenorul Andrei Necula, și alte companii precum Double a Trust, administrată de Doru Ploscaru, Electro-Alfa International al lui Gheorghe Ciubotaru, S.C. Troia Premium Construct, și Naco Express, controlată de Constantin Păun. Toate aceste companii s-au aliniat să participe în cadrul licitației organizate de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF).
Cealaltă asociere este condusă de Dimex-2000 Company, deținută de familia Scurtu. Partenerii săi de proiect includ Aqua Prociv Proiect, Aquaproiect și Hidroconstrucția, alături de Global Industrial și CML.RO. Acest consorțiu a demonstrat și el interes ridicat pentru etapa inițială a proiectului.
Dezvoltarea proiectului în județul Vrancea include o serie de lucrări complicate, precum crearea Prizei Călimănești, care va integra noduri hidrotehnice la Zăbrăuți, Șușița și Putna. Proiectul mai propune și construirea a două poduri în mediul urban și rezolvarea mai multor subtraversări de râuri și drumuri naționale.
Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin-Ionuț Barbu, a declarat că semnarea contractului este iminentă, fiind așteptată în decursul a unei săptămâni, iar în două luni sunt programate să înceapă lucrările. „Una dintre priorități va fi irigarea gravitațională a 400.000 de hectare, folosind apă adusă din Dunăre. Proiectul va include cel puțin 35 de km de canal", a afirmat ministrul la un eveniment recent.
Istoria proiectului Canalului Siret-Bărăgan începe în 1986, cu planuri pentru o lungime de 198 km între Barajul Călimănești și Lacul Dridu. De atunci, s-a confruntat cu stagnări și derapaje financiare, în 2012 fiind estimată o investiție totală de 3,5 miliarde de euro. Potențialul economic al proiectului este vast, având în vedere impactul direct pe irigarea unei suprafețe considerabile din terenul agricol al României.
Desfășurările viitoare ale acestui proiect sunt urmărite cu atenție, atât pentru provocările tehnice și financiare care le presupune, cât și pentru impactul semnificativ pe care îl va avea asupra agriculturii și economiei. Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare afirmă că realizarea canalului va simplifica mult procesele de irigare, reducând costurile datorită folosirii aducțiunii gravitaționale.
Aceasta marcă o etapă crucială în eforturile României de a investi în infrastructură și agricultura sustenabilă, adresându-se unor necesități presante ale mediului rural și ale securității alimentare naționale.