Noi taxe pe gaze și pe carburanții auto în România, se apropie momentul. Primele calcule: cât ar urma să plătim în plus

Noi taxe pe gaze și pe carburanții auto în România, se apropie momentul. Primele calcule: cât ar urma să plătim în plus Sursa poza si informatii: Economica.net

Într-un pas fără precedent, luna mai a marcat prima tranzacționare în Europa a unui certificat de carbon destinat viitorului sistem de taxare a emisiilor ETS 2. Acest certificat a fost tranzacționat pe piața ICE la un preț de 73,5 euro pe tona de carbon, stabilind astfel un reper important în domeniu. Această dezvoltare pregătește terenul pentru implementarea, din 2027, a mecanismului obligatoriu ETS 2 în Uniunea Europeană, care vizează reducerea emisiilor de carbon din sectorul auto și cel de încălzire rezidențială prin introducerea unei taxe de carbon.

Începând cu 2027, atât furnizorii de carburanți, cât și cei de gaze naturale pentru încălzire vor fi obligați să cumpere aceste noi certificate de carbon. Taxa impusă va fi inclusă în costul final suportat de consumatori, ceea ce va duce la creșteri ale prețurilor atât la carburanți auto, cât și la gazele naturale utilizate pentru încălzire. Tranzacțiile similare sunt așteptate să debuteze și pe piața EEX în iulie, oferind un preț de referință pentru perioada următoare.

Impact financiar asupra gospodăriilor

Potrivit unui studiu realizat de Energy Policy Group (EPG), impactul financiar al noii taxe va fi semnificativ pentru gospodării. Pe baza consumului mediu al unei familii române, efectul fiscal al ETS 2, estimat la 75 de euro pe tona de CO2, ar putea aduce un cost suplimentar mediu lunar de 13,8 euro pentru familiile cu centrală pe gaz și de până la 10,9 euro pentru familiile care utilizează autoturisme diesel. La un curs mediu de schimb, aceasta ar putea însemna o povară financiară suplimentară de aproximativ 70 de lei pentru încălzire și între 40 și 55 de lei pentru combustibil auto, lunar.

Posibilitatea unei amânări

În principiu, mecanismul ETS 2 urmează a fi implementat în 2027, dar există posibilitatea unei amânări în cazul în care Comisia Europeană ar constata o creștere excesivă a prețurilor petrolului și gazelor naturale. Totuși, statele membre ale UE au un rol semnificativ în decizia finală, iar implementarea acestui sistem nu este privită cu ochi buni de toate guvernele. Președintele EPG, Radu Dudău, subliniază că acest preț de 73 de euro, deși ridicat față de estimările inițiale ale Comisiei care prevedeau 45 de euro, oferă un prim reper pentru perioada post-2027.

Dudău precizează că, la nivel tehnic, parteneriatul dintre departamentele naționale și Comisia Europeană există, însă implementarea legislativă este complicată de considerente politice. Chiar dacă ETS 2 este o temă sensibilă, fondurile generate vor fi reinvestite, printre altele, în proiecte de renovare a clădirilor, un aspect pozitiv în vederea tranziției energetice. Totuși, reticența politică și lipsa de informare publică ar putea amplifica eventualul șoc la introducerea acestei taxe.

Guvernele din Europa Centrală și de Est, inclusiv România, rămân nehotărâte în ceea ce privește adoptarea integră a sistemului ETS 2, tema fiind sensibilă din punct de vedere politic. Dudău sugerează că, deși există mecanisme pentru a tempera eventualele creșteri de prețuri prin injecția periodică de certificate pe piață, eficacitatea acestor măsuri rămâne incertă. Cu toate acestea, implementarea taxei ar putea oferi oportunități economice prin finanțarea proiectelor de infrastructură durabilă.


Andrei Mureșan

Andrei Mureșan are 32 de ani, locuiește în cartierul Grigorescu și e jurnalist din pasiune, nu doar din meserie. A absolvit Jurnalismul la UBB și de atunci a fost nelipsit din peisajul media local. Îl recunoști ușor prin centrul orașului – are mereu un carnețel în buzunar, un aer atent și o cafea de la vreo cafenea locală în mână. Scrie clar, fără floricele, dar cu empatie. E interesat de tot ce mișcă în Cluj: inițiative civice, proiecte urbanistice, dar și povești aparent banale care spun multe despre spiritul orașului. Pentru Andrei, azi în Cluj nu e doar un job – e o responsabilitate față de orașul în care s-a născut și pe care vrea să-l vadă mai bun, zi de zi.

Știri Generale

Știri Generale
 au salvat o fetiță blocată în mașină la Florești Fest! Află ce s-a întâmplat mai departe.
Banca Transilvania devine sponsor al echipei McLaren în Formula 1. Parteneriat de prestigiu pentru cea mai mare bancă din România!
 Batalionul 811 Infanterie Dej cucerește Republica Cehă cu îndrăzneala sa!
 BMW furat din Belgia descoperit la Turda - valoarea pierderilor dezvăluită!
Bursa de la București a închis în creștere ultima ședință de tranzacționare a săptămânii
Care sunt fotbaliștii care lasă Universitatea Cluj? Sabău dezvăluie negocierile cu cei sub așteptări pentru Conference League!
 Cartierul de Top și Orașele Transilvane care Depășesc Clujul în Aprecieri
CFR Cluj începe Europa League fără a fi cap de serie în turul 2 al preliminariilor
Cod portocaliu de averse torențiale în București până la 20:15
 Concursul de frumusețe și tracțiune pentru cai nu primește aviz sanitar. Primarul acuză o mare nedreptate.
 Corupția guvernării pro-europene lasă România fără 870 milioane euro după refuzul Comisiei Europene.