Numărul pasagerilor care a circulat cu trenul a scăzut cu 7,5%, la 16,102 milioane, față de 2024

Numărul pasagerilor care a circulat cu trenul a scăzut cu 7,5%, la 16,102 milioane, față de 2024 Sursa poza si informatii: Economica.net

Într-un context economic provocator, numărul călătorilor care au ales calea ferată s-a redus cu 7,5%, ajungând la 16,102 milioane, comparativ cu anul precedent. Potrivit datelor furnizate recent, distanța parcursă de pasageri a înregistrat un declin de 8,1% în perioada analizată.

Transportul feroviar de mărfuri în declin

În contextul transportului de mărfuri pe căile ferate, situația este și mai complexă. Volumul total al bunurilor transportate a scăzut cu 18,5% față de primul trimestru din 2024, singura excepție fiind tranzitul, care a înregistrat o creștere de 47,7%. În total, au fost transportate 9,034 milioane de tone de mărfuri, din care 79,9% au reprezentat transport intern.

Diviziunile dominante în transportul de mărfuri

Sectorul transportului de mărfuri a fost dominat de câteva diviziuni principale. Produsele din cocs și rafinate din petrol au reprezentat 26,5% din totalul mărfurilor, în timp ce cărbunele, lignitul, țițeiul și gazele naturale au reprezentat alte 21,4%. În ceea ce privește distanța parcursă de mărfuri, o pondere de 36% a fost alocată produselor din cocs și petrol rafinat, în timp ce 9,4% a fost dedicată metalelor de bază și produselor metalice finisate, cu excepția echipamentelor și mașinilor.

Indicatorii tehnico-economici și evoluția lor

Institutul Național de Statistică (INS) remarcă o scădere generală a indicatorilor tehnico-economici în transportul feroviar, comparativ cu perioada similară a anului anterior. Totuși, s-au remarcat câteva creșteri izolate. Timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă a crescut cu 23,5%, iar viteza medie comercială a trenurilor de mărfuri a înregistrat un avans de 1,4%.

Declinuri semnificative în alți indicatori

Pe de altă parte, mai mulți indicatori au suferit scăderi semnificative. Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă a scăzut cu 30,4%, și numărul vagoanelor încărcate din străinătate a coborât cu 17,5%. De asemenea, parcursul zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor s-a redus cu 14,9%, iar numărul vagoanelor încărcate pe rețeaua CFR a scăzut cu 11,1%. Alt aspect important este că parcursul automotoarelor a înregistrat o diminuare cu 5,6%, iar viteza medie comercială a trenurilor de pasageri a coborât cu 2,5%. În plus, greutatea medie brută a vagoanelor de marfă s-a micșorat cu 2,1%.

Aceste evoluții îngrijorătoare subliniază provocările cu care se confruntă transportul feroviar atât în sectorul pasagerilor, cât și al mărfurilor. Deși trecerea timpului a adus anumite îmbunătățiri minore, cum ar fi creșterile de eficiență în anumite ramuri, rămân multe aspecte care necesită atenție și soluții inovatoare pentru a sprijini revitalizarea acestui sector crucial pentru economia românească.


Andrei Mureșan

Andrei Mureșan are 32 de ani, locuiește în cartierul Grigorescu și e jurnalist din pasiune, nu doar din meserie. A absolvit Jurnalismul la UBB și de atunci a fost nelipsit din peisajul media local. Îl recunoști ușor prin centrul orașului – are mereu un carnețel în buzunar, un aer atent și o cafea de la vreo cafenea locală în mână. Scrie clar, fără floricele, dar cu empatie. E interesat de tot ce mișcă în Cluj: inițiative civice, proiecte urbanistice, dar și povești aparent banale care spun multe despre spiritul orașului. Pentru Andrei, azi în Cluj nu e doar un job – e o responsabilitate față de orașul în care s-a născut și pe care vrea să-l vadă mai bun, zi de zi.