Polymarket, ONJN și pariul cu viitorul

Decizia de a include platforma Polymarket pe lista neagră a operatorilor fără licență de către Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) readuce în prim-plan complexitatea relației dintre inovație tehnologică și legislație. În această zonă „gri”, unde tehnologia avansează mai rapid decât reglementările, societatea de avocatură Buju Stanciu & Asociații atrage atenția asupra unui vid normativ urgent de abordat. Deși prudența ONJN este justificată, această abordare nu poate fi susținută la nesfârșit, în special datorită diferențelor de percepție față de piețele de predicție între SUA și Uniunea Europeană.
Pe 30 octombrie 2025, ONJN a decis sancționarea Polymarket, aliniindu-se astfel legilor naționale care consideră necesară licențierea pentru desfășurarea activităților de jocuri de noroc pe teritoriul României. Această mișcare a fost catalizată de creșterea notabilă a platformei în timpul alegerilor recente, cu sumelor raportate depășind 600 de milioane de dolari pentru alegerile prezidențiale și alte 15 milioane pentru cele din București.
Un Reacție Necesară dar Limitativă
Potrivit lui Victor Buju, avocat și partener la Buju Stanciu & Asociații, abordarea ONJN respectă litera legii și protejează normele existente și bugetul de stat. Totuși, această măsură scoate în evidență limitările reglementărilor curente. În timp ce legea română definește jocurile de noroc ca activități cu miză plătită și organizate după un regulament, multe trăsături ale Polymarket, cum ar fi absența unui organizator care să garanteze un câștig, ies în afara acestor definiții clasice.
Probleme de Definire Juridică
Dilemele sunt amplificate de o lipsa unei distincții clare la nivel european între „pariuri de predicție” și instrumentele de analiză a probabilităților. În SUA, contractele de eveniment sunt văzute ca instrumente de inteligență colectivă, însă în Europa, acestea rămân în categoria jocurilor de noroc illegale. Autoritățile americane au acționat împotriva Polymarket nu pe baza legislației de gambling, ci sub incidența reglementărilor financiare, recunoscând piețele de predicție drept instrumente speculative.
Provocarea pentru Uniunea Europeană
Pe de altă parte, în Europa, abordarea rămâne prohibitivă, fără un cadru clar pentru piețele de predicție. În lipsa unei directive care să abordeze direct aceste piețe, intervențiile sunt reactive, punctuale și susceptibile la contestare, subliniază Marius Stanciu, partener în cadrul aceleiași firme de avocatură.
Abordarea ONJN: Un Raționament De Tip Tradițional
ONJN și-a bazat decizia pe elemente esențiale ale reglementărilor privind jocurile de noroc, conform OUG nr. 77/2009, argumentând că platforma Polymarket reprezintă un site de pariuri criptomonede, inclusiv cu riscurile financiare asociate. Faptul că Polymarket este utilizat ca un site de pariuri în sine, indiferent de brandingul său de „piață de predicții”, contribuie la percepția publică ce susține decizia de sancționare.
În concluzie, problema ridicată de Polymarket subliniază necesitatea imperativă de a adapta legislația la noile realități tehnologice și financiare. Acest caz acționează ca un catalizator pentru o dezbatere mai largă despre cum legislația poate și trebuie să evolueze pentru a ține pasul cu inovațiile rapide din domeniul digital.