Taxele introduse la sănătate din 2023 au crescut accelerat încasările CASS şi ponderea lor în veniturile Fondului Sănătăţii, dar sunt insuficiente ca să-l aducă în echilibru. Are deja aproape 3 miliarde de lei deficit
Sursa poza si informatii: Economica.net
Măsurile fiscale implementate de la începutul anului 2023 au adus o creștere semnificativă a veniturilor din contribuții de asigurări sociale de sănătate (CASS). Totuși, aceste creșteri nu sunt suficiente pentru a echilibra Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), care se confruntă cu un deficit de aproape 3 miliarde de lei.
Sursele de venit ale FNUASS
FNUASS, gestionat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), adună fonduri din trei surse majore: contribuțiile de asigurări de sănătate, taxa clawback și subvențiile de la stat. În primul trimestru al anului 2025, contribuțiile de asigurări de sănătate au reprezentat aproape 91% din veniturile totale ale fondului. Aceasta pondere crescută este o consecință directă a introducerii noilor taxe în sănătate din 2023, care au mărit cu 55% încasările din CASS față de aceeași perioadă a anului 2023.
Impactul măsurilor fiscale
Datorită majorării salariului minim și includerii anumitor indemnizații în baza de calcul a CASS, autoritățile au reușit să majoreze veniturile fondului. De exemplu, veniturile din CASS au crescut cu 15% în primul trimestru din 2025 față de perioada similară din 2024. Totuși, numai 6,1 milioane de români contribuie efectiv la acest sistem, iar mulți plătesc CASS pentru fiecare sursă de venit.
Alte surse de finanțare și cheltuieli
În același timp, taxa clawback a generat 1,4 miliarde de lei în primele trei luni ale anului 2025, înregistrând o creștere de 17% comparativ cu anul precedent. Cu toate acestea, subvențiile de la stat, care reprezintă al treilea pilon de veniturile al FNUASS, au scăzut cu 37%, ajungând la 284 de milioane de lei.
Cheltuielile totale ale FNUASS au crescut cu 12% față de aceeași perioadă a anului anterior, ajungând la 20,7 miliarde de lei. Aceasta se datorează în mare parte creșterii costurilor pentru produse farmaceutice, materiale sanitare și dispozitive medicale, care s-au majorat cu 24%, precum și transferurilor între unități publice, care au crescut cu 30%. Aceste transferuri sunt, în mare parte, destinate acoperirii majorărilor salariale din spitalele publice.
Concluzii
Deși au existat progrese remarcabile în creșterea veniturilor din CASS, fondul rămâne dezechilibrat din cauza cheltuielilor crescute și a contribuției insuficiente a cetățenilor raportat la nevoile sistemului. Deși taxele adăugate în sănătate au dus la venituri mai mari, ele sunt departe de a rezolva problemele financiare structurale ale FNUASS. Continuarea eforturilor pentru găsirea de soluții stabile și sustenabile este esențială pentru asigurarea unui sistem de sănătate eficient și echitabil.