LISTA autostrăzilor prioritare la construit. Cum s-a schimbat ordinea proiectelor în ultimii patru ani
Sursa poza si informatii: Economica.net
În perioada Guvernului Nicolae Ciucă, în urmă cu patru ani, a fost lansat un ambițios Program Investițional destinat dezvoltării infrastructurii rutiere în România pe termenul 2021-2030. Acest program includea 27 de proiecte de autostrăzi și drumuri expres prioritizate în funcție de importanța economică și conectivitatea strategică. Proiectele urmau să fie realizate cu finanțare din Programul Transport, distinct de proiectele deja în execuție sau cele sprijinite prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Autorii listei subliniau atunci importanța prioritizării în contextul resurselor limitate comparativ cu necesarul investițiilor. Cu toate acestea, analizând acum aceleași 27 de proiecte, doar patru au ajuns efectiv să fie construite.
Site-ul ECONOMICA.NET a realizat un clasament al proiectelor în funcție de evoluția lor concretă în perioada trecută. La vârf se află proiectele trecute deja la stadiul de execuție, urmate de cele cu contracte de construcție semnate sau aflate în faza de licitație pentru construcție ori studiu de fezabilitate. La final, sunt proiectele care par să fi stagnat.
Autostrăzile Retrase în Clasament
Drumul de mare viteză dintre București și Giurgiu a înregistrat cea mai mare cădere, de la locul 2 în topul priorităților din 2021, până la poziția 23 în prezent, fiind abia acum la etapa de licitație pentru studiul de fezabilitate. Și autostrada A3 Ploiești – Brașov, divizată în două părți, a fost retrogradată, după ce a fost transferată între instituții și suspendată din cauza problemelor administrative.
Proiecte cu Progrese Remarcabile
În contrapunct, Drumul Expres Brăila – Focșani a urcat spectaculos în clasament, de pe ultimul loc (27) acum patru ani, ajungând acum pe locul 11 datorită progreselor substanțiale. De asemenea, proiecte ca A9 Timișoara – Moravița sau DEx Arad – Oradea au avansat decisiv, trecând de faza licitațiilor și chiar semnând contracte de construcție.
Un alt proiect notabil, Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț, a ajuns într-o etapă de licitație pentru construcție, deși nu figura în lista inițială din 2021.
Accelerarea unora dintre aceste proiecte, cum ar fi A9 și DEx Arad – Oradea, este atribuită necesității strategice de a integra România în coridorul Inițiativei celor Trei Mări, ce intenționează să unească Marea Baltică, Marea Adriatică și Marea Neagră.
Rămâne de văzut cum vor fi selectate proiectele de autostrăzi viitoare și ce criterii vor prevala, mai ales că noul program de guvernare atrage atenția asupra necesității unei prioritizări clare și a opririi semnării unor noi contracte până la analizarea celor existente.
Acest sistem de clasificare și reevaluare a proiectelor este vital, având în vedere investițiile masive de care România are nevoie și resursele financiare limitate, obligația de a lua decizii strategice rămâne esențială pentru dezvoltarea durabilă a infrastructurii de transport.