Ministerul Transporturilor Inițiază Exproprieri de 134 Milioane Lei pentru Tronson Montan Miercurea Nirajului – Leghin în Proiectul Autostrăzii Unirii A8.
Sursa poza: Economica.net
Într-un efort semnificativ de a avansa proiectul crucial al Autostrăzii Unirii A8, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a dat startul procesului de transparență decizională pentru un proiect de Hotărâre de Guvern destinat exproprierilor necesare. Această inițiativă se concentrează pe sectorul montan Miercurea Nirajului – Leghin și implică o sumă estimată la 134 de milioane de lei.
Exproprierile Vizează Un Coridor de Importanță Națională
Pe 6 mai 2025, Ministerul Transporturilor a lansat procedura de transparență decizională, vizând exproprierea imobilelor aflate pe traseul autostrăzii A8, secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin. Aceasta face parte dintr-o lucrare de utilitate publică de interes național, astfel încât să asigure conectivitatea eficientă între Târgu Mureș și Târgu Neamț.
Lista imobilelor vizate cuprinde nu mai puțin de 3186 de proprietăți private, care totalizează o suprafață impresionantă de 13,68 milioane de metri pătrați. În cadrul acestui proiect, proprietarii vor fi compensați pentru terenurile lor, fie că acestea dețin sau nu investiții sau masă lemnoasă.
Detalii Bugetare și Administrativ-Teritoriale
Bugetul total, de 134,14 milioane de lei, este asigurat de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Finanțarea provine din bugetul de stat pentru 2024 și se va încadra sub capitolul dedicat transporturilor, cu o atenție specială asupra proiectelor cofinanțate din fondurile externe nerambursabile postaderare.
Tronsonul vizat traversează o serie de localități din județele Mureș, Harghita și Neamț, incluzând comune precum Acățari, Miercurea Nirajului, și Vânători Neamț. Este de așteptat ca aceste exproprieri să faciliteze lucrările de construcție pe un segment important al autostrăzii.
Progresul Domeniului Rutier Trecând prin Șase Loturi Critice
Sectorul montan Miercurea Nirajului – Leghin este împărțit în șase loturi strategice. Primele și ultimul din aceste loturi au fost deja scoase la licitație de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Se remarcă Lotul Miercurea Nirajului – Sărățeni, care a atras interesul Ozaltin și Nurol, acestea fiind în stadiul de evaluare. La extrema cealaltă, Lotul Pipirig – Leghin, face deja obiectul unui contract semnat în martie, cu UMB.
Dintre loturile centrale, remarcabil este Lotul Ditrău – Grințies, cel mai lung segment al autostrăzii, care a fost atribuit UMB și a reprezentat primul contract semnat de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR). Aceasta subliniază angajamentul accelerat pentru realizarea completă a Autostrăzii Unirii.
Stavilar Tehnic pentru Un Proiect de Magnitudine
Până acum, ANAP a primit documentația pentru autorizarea unor noi contracte referitoare la cele trei tronsoane finale în zona Lețcani – Ungheni. Finalizarea acestora va conecta, fără întreruperi, Târgu Mureș de frontiera cu Republica Moldova. Cu o lungime totală de 304 kilometri, A8 reprezintă nu doar un traseu vital pentru eficientizarea transporturilor naționale, ci și un vector esențial pentru dezvoltarea economică regională.
Astfel, demersurile Ministerului Transporturilor și al instituțiilor partenere ilustrează o viziune de infrastructură durabilă și integrată, vitală pentru mobilitatea și competențele economice ale României. Este un moment decisiv pentru transformarea unui vis în realitate, unind destine și comunități printr-un drum unitar înspre viitor.